Feitjes, weetjes & dagroutine - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Leonie Rijcke - WaarBenJij.nu Feitjes, weetjes & dagroutine - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Leonie Rijcke - WaarBenJij.nu

Feitjes, weetjes & dagroutine

Blijf op de hoogte en volg Leonie

04 April 2013 | Ghana, Kumasi

Jaaa tijd voor nog een reisverslag! Van meerdere mensen kreeg ik de vraag hoe mijn dagen er nou vaak uitzien dus begin ik daarmee, met wat andere leuke weetjes en feitjes
05.45/06.00 ik word wakker (gemaakt), probeer me nog om te draaien maar vaak komen de jongens vrolijk mijn kamer binnen hobbelen en zeggen dat ik wel heel erg van slapen houd, tijd om op te staan. De meeste kinderen gaan rond 06.30 al weg en zijn al een tijdje wakker. Ik kan het helaas nog niet en probeer dan mezelf om 06.30 uit bed te schoppen.
07.15 tijd voor het ontbijt. Ontbijt is hier eigenlijk niet zo anders dan in Nederland je krijgt gewoon brood (is wel altijd wit en de smaak is iedere keer weer een verrassing, die soms vies tegenvalt!) en yellow label tea, die inmiddels mijn neus uit komt.
08.00 Ik speel wat met de kinderen die op het weeshuis naar school toe gaan en aan het wachten zijn op de docent, mr Joseph.
08.30 Douchen, nog steeds heerlijk! Hier hebben ze alleen geen washand, maar een soort netje. Iets ruwer dus meteen een gratis scrubbehandeling, bruine kleur verdwijnt ook wat sneller!
09.00-12.00 Dit varieert elke dag. Het kan zijn dat ik de was doe. Dat is trouwens nog best moeilijk en hilarisch voor de kinderen. Wasmachine is hier een luxe product dus handen uit de mouwen, emmers met water vullen en soppen maar, back in time! Gelukkig is het hier een stuk warmer dan in Nederland (sorry) dus is de kleding vaak dezelfde dag droog (tenzij het regent, dan ben je pas blij als je aan je kleding ruikt). De kinderen vinden dat ik als een oma de was doe, op de obruni manier zeg ik dan maar ;)
Of ik ruim mijn kamer op en veeg alles weer netjes (veger = bij elkaar gebonden stokjes) of ik ga naar de stad. Dit is de beste tijd om het te doen want dan is het 1. nog niet zo warm en 2. ben je weer thuis tegen de tijd dat de kinderen ook thuis komen.
12.00 HONGER! Dus op zoek naar eten. M'n lievelingseten is red red: gefrituurde banaan met bonen (Ja mirte, is echt lekker!) maar als ik dat iedere dag eet word ik obollo twe (maatje groter dan big) dus eet ik of rijst, fruit of brood.
Ik geef nu ook les op het schooltje van mijn weeshuis in jawel: creative art. Ja inderdaad ik die nog niet eens banaan kan tekenen geef creative art. En dat is nog best moeilijk, niet alleen omdat ik acreatief ben, de kinderen hier hebben bijna geen fantasie. Ze kennen overigens ook alleen het scheppingsverhaal dus toen ik over dinosaurussen begon werd ik heel raar aangekeken. Creative art is dus zeker een uitdaging voor zowel mij als de kinderen, maar wel een leuke uitdaging. De les duurt zo'n 1.5 uur en dan is mijn creatieve brein wel zo'n beetje uitgewerkt.
14.30 De kinderen komen thuis van school, ik ga dus aan de slag met de kinderen speel spelletjes, ben met ze aan het praten en geinen of help ze met de was. Ze geven mij dan wel het makkelijkste klusje: de was droog draaien.
17.30 Eten. Emelia leert mij nu ook haar kookkunsten, wat kan zij goed koken!
Nadat ik heb gegeten gaan vaak de kinderen eten, daarna help ik vaak de kinderen met hun huiswerk.
19.00 Kerktijd, iedere dag behalve zaterdag is er kerkdienst die de kinderen zelf houden. En iedereen is ook verplicht om aanwezig te zijn. Inmiddels weet ik ook wie er niet zo van de kerk houdt en zich regelmatig op mijn kamer komt verstoppen (als ik zelf niet mee ga naar de kerk)
21.30/22.00 De poort/deur van de vrijwilligers + jongenskamer gaat op slot. We hebben een open terrein waar iedereen zomaar op kan komen, daarom wordt de deur gesloten (eigenlijk hetzelfde als een huis ;) )
Ik vermaakt me prima met de kinderen en iedere dag is weer anders. Deze week wordt er door een groepje hard geoefend met dansen omdat er zaterdag verschillende weeshuizen komen en ze tegen elkaar een wedstrijd zullen houden. Heel leuk om te zien hoe serieus zelfs de jongste kinderen kunnen zijn.

Weetjes & feitjes
- De lokale taal die hier wordt gesproken is Twi, ghanesen spreken je vaak ook aan in het Twi, als je dan antwoord kan geven in het Twi vinden ze het prachtig, alsof je iets heel bijzonders kan (of ze schatten de obruni's niet zo hoog in).
- de munteenheid is ghanese cedis, 1 euro is omgerekend zo'n 2.40 cedis
-Water wordt hier gedronken uit plastic zakjes van een half liter, worden verkocht voor 0.10 cedis.
- Op straat zijn er heel veel verkopers die met bakken op hun hoofd lopen, van alles wordt verkocht en op een of andere manier weten ze producten ook echt koud te houden.
- M'n neus is erg lang, in Nederland was hij al lang maar hier nog veel langer in vergelijking hun platte brede neus. De kinderen noemen mijn neus dan ook 'big like a bananatree', wat een compliment!
- Overigens ben ik voor hun sowieso heel groot en iedere dag krijg je dan ook te horen: "you're big" of "you're so fat!" en dan rammelen ze even lekker aan de kipfilets of m'n bovenbenen want dat beweegt zo leuk, zo fijn! Nu is het hier wel een compliment als ze zeggen dat je 'big' bent dus antwoord ik netjes: thank you thank you, god bless you! Ik kan er gelukkig om lachen ;)
- Het geloof is hier heel belangrijk en iedereen is hier gelovig, danwel moslim of christen. Als je zegt dat je niet gelooft word je raar aangekeken en proberen ze je te overtuigen om wel ergens in te geloven (otherwise you'll be lost!!). Dus na meerdere discussies zeg ik maar dat ik wel geloof. De kinderen van het weeshuis willen ook dat ik geloof want 'dan zien we elkaar weer terug in de hemel', wat ik dan weer een leuke reden vind.
- Hier wordt de r als een l vaak uitgesproken zo wordt brabrabra (komkomkom) blablabla en krijg je meer grappige situaties: Leonie you have to play!
- Kinderen worden hier vaak naar de dag waarop ze geboren worden vernoemd, ik ben op woensdag geboren en heet dan akua (spreek je uit als aqia) vinden ze ook prachtig als je zegt dat je akua heet ;)
- De kinderen hier leren mij het meeste Twi, de eerste Twi woorden heb ik van de jongens geleerd: verrassend dat waren allemaal manieren om mensen te beledigen.
- Nu leer ik zelf ook de kinderen woorden, onbewust. Nu heb ik de gewoonte vaak : OI OI OI te roepen of nauthy nauthy. Nauthy nauthy kenden de kinderen nog niet, maar dat is nu een van de meest uitgesproken woorden, net als loco loco. De jongens roepen dat naar de meiden en andersom ;)
- Een ring om je ringvinger dragen betekent hier dat je getrouwd bent, een ring dragen voor de sier doe je niet (maar ik dus wel).
- Ik heb geen spiegel (ja een kleintje van 3 bij 5 cm) dus heb vaak geen idee hoe ik eruit zie. Als ik dan ergens op een plek kom waar een grote spiegel hangt moet er natuurlijk even gecheckt worden of ik nog wel een beetje kleur heb (oke oke en hoe mn haar zit ;) )
- De kinderen komen mij iedere dag wel vragen om shampoo, zeep, wasmiddel, m'n telefoon of schoolgeld. De schoolfees kunnen nog flink oplopen, zeker met zo'n 53 kinderen op het weesuis. Inmiddels heb ik al het nodige gesponsord en bijgedragen, maar met plezier en alleen de dingen die ik ook echt belangrijk voor ze vindt.
- Rond 18.00 's avonds vliegen er altijd grote groepen vleermuizen over ons weeshuis erg indrukwekkend (de eerste week dan).
- Ons weeshuis is bezig met het uitbreiden van het weeshuis. Mijn daddy heeft alleen niet nagedacht over de kosten. Over 5 jaar moet het huis wel zo'n beetje af zijn. De kinderen helpen bij het bouwen van het huis, we slepen het zand (komt van de goot, lekker als je bedenkt wat er allemaal in de goot drijft) in 'emmers' van de goot naar het huis. In Nederland zou het onder kinderarbeid vallen, hier is het het heel normaal dat iedereen meehelpt.
- De weeskinderen beginnen soms nog in het Twi tegen me te ratelen (vooral als ze me belachelijk willen maken), maar als ik dan in het Nederlands begin te praten hun naam noem en begin te lachen krijg je prachtige gezichtsuitdrukkingen.
- Jongens kunnen hier makkelijk ook meisjes dingen doen, mascara vinden de jongens interessant net als nagellak en soms lopen ze in meisjeskleding (ook al beweren ze van niet).
- Plassen dat kan hier overal, de goot ligt open en mannen hebben er geen moeite mee om het in het openbaar te doen (vrouwen overigens ook niet!) Net als de borst geven, dat is hier de normaalste zaak van de wereld.
- Vrouwen hier moeten er altijd spik en span uitzien, niet zo zeer moeten maar daar kiezen ze voor. Wel moeten de bh bandjes (als ze al een bh dragen) bedekt zijn en de bovenbenen tot aan de knieeen bedekt. Ja ik heb een prachtig bruin wielrennerslichaam ;)
- In totaal ben ik ongeveer 5 mannen tegen gekomen die langer zijn dan ik, als ik vertel dat ik de kleinste thuis ben en dat ik vrienden heb die wel 2 meter lang zijn vallen de ogen bijna uit hun kassen, ongelooflijk!

Er zullen vast nog veel meer dingen zijn die voor jullie nieuw/anders zijn, maar daar kan ik nu even niet meer op komen, mocht dat gebeuren horen jullie dat wel in m'n volgende blog!

Liefss vanuit het altijd warme Kumasi!!


  • 04 April 2013 - 16:37

    Pien:

    Slaapkopje ;) wat een superleuk verslag! Heel leuk om je dagbesteding te lezen en ook je 'weetjes' zijn enig! Wat een primitief leven dan hea, in vergelijking met Nederland! Kan je hier weet een wasmachine en een waterkraan waarderen :) genietse! Xxx

  • 04 April 2013 - 16:37

    Pien:

    Slaapkopje ;) wat een superleuk verslag! Heel leuk om je dagbesteding te lezen en ook je 'weetjes' zijn enig! Wat een primitief leven dan hea, in vergelijking met Nederland! Kan je hier weet een wasmachine en een waterkraan waarderen :) genietse! Xxx

  • 04 April 2013 - 19:03

    Myrthe:

    Lee! Leuk leuk leuk! Heerlijk om weer een berichtje van je te lezen. Geniet van je tijd daar, het is sneller voorbij dan je denkt. Liefs!!

  • 04 April 2013 - 20:40

    Gerrie:

    Hallo Leonie,
    Leuk om weer een verslag van jou te lezen en nu te weten hoe je je dagen doorbrengt.
    Fijne tijd nog daar. Over een maand krijg je bezoek heb ik gehoord. Gezellig !
    Groeten,
    Gerrie

  • 04 April 2013 - 20:54

    Marriët:

    Hoi Leonie, leuk verslag en interessant om te lezen hoe je dag eruit ziet. Dank voor je sms berichtje, deze kinderen zijn echt blij met niets. Hoop op een fijne tijd. Groetjes vanuit een te koud Nederland, maar met Loena loop ik me warm.

  • 05 April 2013 - 00:17

    Sylvia Blickman:

    Leuk om iedere keer je verslag te lezen . . ik blijf je volgen . . nog heel veel plezier met alles !
    Liefs van je buurmeisje in Velserbroek,
    Sylvia

  • 05 April 2013 - 23:59

    Thuhang:

    Hee lieve Lee!

    Superleuk om te lezen allemaal!! Geniet ervan lieffie en i miss youuuuu xx

  • 06 April 2013 - 10:41

    Ome Chris:

    Hoi Leonie,
    Leuk, dat je mij weer een uitvoerig bericht stuurt! Als ik het zo uit je verslag verneem heb je het goed naar de zin en je doet vele bijzondere ervaringen op. Groetjes en het beste.
    Ome Chris.

  • 15 April 2013 - 19:18

    Janneke:

    Hoi Leonie,

    Super leuk om te lezen wat je nu allemaal uitvoert in dat warme land! En volgens mij heb je het wel naar je zin :) Heel veel plezier nog en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!

    Liefs,
    Janneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Actief sinds 15 Dec. 2012
Verslag gelezen: 632
Totaal aantal bezoekers 11078

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 16 Juli 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: